جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 74085
    تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1394 15:41
    تعداد بازدید : 976

    آشنایی با سامانه قضایی «سخا»

    معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هدف از ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدماتی را از قوه قضاییه دریافت کنند.
    سیامک رفعتی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره سامانه سخا (سامانه خدمات الکترونیک قضایی)، گفت: هدف از ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدماتی را از قوه قضاییه دریافت کنند. به دنبال این بودیم که اتفاقات از بدو ورود به دادسرا و دادگاه تا زمان رسیدگی در دستگاه قضایی ثبت شود. حال ثبت آن می تواند در قسمت اداری یا در بخش قضایی باشد.

    وی ادامه داد: هدف از راه اندازی این سامانه این است که کلیه خدماتی که می تواند در خارج از دستگاه قضایی انجام شود، در بیرون از مراجع قضایی صورت گیرد تا در دادگاه ها بیشتر به امر رسیدگی به پرونده پرداخته شود و مردم فقط به دلیل کارهای مربوط به رسیدگی به دادگاه ها مراجعه کنند.

    معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: دو سال است این پروژه را شروع کرده ایم و به دلیل جدید بودن پروژه تحقیقات آن باید انجام شود؛ بنابراین کار را به مرور زمان توسعه دادیم. مرحله اول این سامانه از مدت ها قبل راه اندازی شده است. اکنون در حال مطالعه تجربه های سایر کشورها مانند کره جنوبی هستیم تا بتوانیم این سامانه را ارتقا دهیم.

    رفعتی ادامه داد: خدمات الکترونیکی در حوزه حقوقی سال گذشته در تهران به اتمام رسید، اما این پروژه به صورت کامل تمام نشده است. زمانی که این پروژه را راه اندازی کردیم اهداف مختلفی داشتیم و در حال حاضر خدمات حقوقی در 190 موضوع راه اندازی شده است.

    این مقام قضایی گفت: در سامانه سخا از ابتدا بحث دادخواست و شکوائیه مطرح بوده و ما با گذر زمان اظهارنامه را نیز به این سامانه اضافه کردیم. مطالعه و بررسی های لازم در حوزه کیفری صورت گرفته و تا دو سه ماه آینده خدمات کیفری را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: برای اقشار مختلف مانند وکلا، نیروی انتظامی و شرکت های دولتی برنامه جداگانه ای در این سامانه در نظر گرفته شده که البته این کار ویژه تهران نبوده و در کل کشور باید توسعه پیدا می کرد که تقریباً از سال 93 توسعه این سامانه را آغاز کرده ایم و موفق شدیم در کل کشور این سامانه را راه اندازی کنیم. اکنون به صورت خاص این خدمات در استان ها راه اندازی شده ، اما با یکدیگر ارتباط ندارند که مرحله بعدی کار ما مرتبط کردن استان ها با یکدیگر است.





    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
27282027
اکنون :
24