جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 41115
    تاریخ انتشار : 5 دی 1392 9:4
    تعداد بازدید : 574

    راهکارهای سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس برای کاهش آلودگی هوا

    سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در یک برنامه تلویزیونی راهکارهای خود برای کاهش آلودگی هوا را مطرح کرد.

    china-1.jpeg

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ موید حسینی صدر شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری 22:30 اظهار کرد: آلودگی هوا باعث شرمندگی مسئولین است که طبق قانون وظیفه دارند برای حل معضل آلودگی هوا کاری انجام دهند، کسانی که سوخت تولید می‌کنند و کسانی که وظیفه مدیریت ترافیک و تولید مکانیزه تولیدات صنعتی و غیره را دارند.

     

    وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست به تنهایی نمی‌تواند کار کند بلکه عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا باید راسخ باشد، وقتی سوخت کشور کیفیت لازم را نداشته باشد و حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم و یا اینکه یک سوم پالایشگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده کنند همه نشان دهنده این است که هنوز این عزم وجود ندارد.

     

    سخنگوی فراکسیون محیط‌ زیست مجلس در خصوص اینکه تاکنون مجلس چه کاری برای حل معضل آلودگی هوا انجام داده، افزود: قوانین خیلی کاملی در این زمینه داریم اما هر روز نمی‌شود وزیری را به مجلس احضار کرد و گفت که چرا بازار خودرو انحصاری و یا سوخت غیر استاندارد است و یا اینکه چرا روی تاکسی‌ها مبدل نصب نمی‌شود.

     

    دو میلیارد دلار برای توسعه ناوگان حمل و نقل شهری تخصیص داده شده است

     

    سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از تخصیص دو میلیارد دلار برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها خبر داد و افزود: البته موضوع آلودگی هوا مختص کلان شهرها نیست و اکنون حتی در شهرهای کوچک هم آلودگی هوا را مشاهده می‌کنیم که این مسئله یک دولت کارآمد می‌خواهد تا بتواند جلوی بحران‌های ملی را بگیرد.

     

    حسینی صدر با بیان اینکه مسئله آلودگی هوا هر سال با افزایش شدت آلودگی مورد توجه مسئولین قرار گرفته و دوباره پس از گرم شدن و بهبود کیفیت هوا فراموش می‌شود افزود: در کشور روزانه 270 مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد و طبق گزارش بانک جهانی سالانه 10 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا در شهر تهران است.

     

    وی ادامه داد: همچنین روزانه 15 میلیون لیتر بنزین با قیمت لیتری 500 تومان مصرف می‌شود در حالی که اگر بازار جهانی را در نظر بگیریم قیمت هر لیتر بنزین 1500 تومان است که به عبارتی می‌توان گفت در این میان مبلغ بسیاری هدر داده می‌شود.

     

    سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه میزان بسیار زیادی سوخت هدر می‌رود افزود: اگر بگوییم 10 هزار خودروی پاک قرار است جایگزین خودروهای قبلی شود بازهم در مقابل یک میلیون خودروی فرسوده چیزی نیست.

     

    حسینی صدر با بیان اینکه در هشت سال گذشته، سالی چهار پنج پله از نظر محیط زیست سقوط کرده‌ایم افزود: باید اتوماسیون اداری فعال شود و از دولت انتظار داریم که موضوع دولت الکترونیک را پیگیری کند.

     

    این نماینده مجلس تاکید کرد: 290 نماینده مجلس نمی‌توانند هر روز مانند تامین اجتماعی مچ یک نفر را بگیرند و باید خود دولت این موضوع را مدنظر قرار دهد.

     

    کاهش 80 درصدی خروج خودروهای فرسوده

     

    سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سال گذشته 80 درصد کاهش یافته است افزود: روزانه 405 میلیون متر مکعب گاز در کشور سوزانده می‌شود که معادل مصرف کل اروپاست.

     

    حسینی صدر اضافه کرد: زمانی عقیده ما این بود که باید موضوع آلودگی هوا را پنهان کنیم اما نه تنها باید این موضوع برای مردم مطرح شود بلکه باید پررنگ تر از همیشه مورد بحث قرار گیرد.

     

     

    وی تصریح کرد: ضرری که اکنون برای آلودگی هوا می‌دهیم اگر برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شده بود تاکنون به نتایج بسیار خوبی دست یافته بودیم.

     

    حسینی‌صدر اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا یک موضوع کاملا حیاتی است و باید برای آن شورای عالی محیط زیست تشکیل شود تا رئیس جمهور شخصا آن را مورد بررسی قرار دهد.

     

    وی در خصوص نقش مجلس در زمینه آلودگی هوا خاطر نشان کرد: در تمام دنیا وظیفه مجلس این است که لایحه‌ای را که دولت با یک بدنه کارشناسی فراهم کرده تصویب کند و هیچ جای دنیا از مجلس نخواسته‌اند که کاری غیر از این انجام شود که با این حال طی هماهنگی با فراکسیون محیط زیست‌ مجلس شورای اسلامی و تذکرات رئیس محترم مجلس اعلام کرده‌ایم که مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری برای کاهش آلودگی هوا را دارد اما موضوع آلودگی هوا یک بحث اجرایی است نه قانونی.

     

    وی ادامه داد: شهرهایی مانند شانگهای که 42 میلیون جمعیت دارد مسئله آلودگی هوای خود را حل کرده‌اند و در ایران نیز این موضوع قابل حل است.

     

    سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌های کاهش آلودگی هوای تهران اظهار کرد: توسعه مترو، حذف سفرهای زاید، ورود صنایع آلاینده و مدیریت مصرف سوخت راه حل‌های اولیه حل معضل آلودگی هوا هستند.

     

    وی با بیان اینکه قوه قضاییه نیز باید همراه با مجلس و دولت برای حل معضل آلودگی هوا اقدام کند افزود: وقتی که مردم به رئیس جمهور رای دادند انتظار تغییر در تمام حوزه‌ها را داشتند، تشکیل شورای عالی محیط زیست بسیار قابل تقدیر است اما این شورا باید حداقل هر 15 روز یکبار تشکیل جلسه بدهد تا مردم بدانند دولت نیز تمام عزم خود را جذم کرده تا مسئله آلودگی هوا را حل کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
215143787
اکنون :
20