جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 20178
    تاریخ انتشار : 25 آذر 1391 18:9
    تعداد بازدید : 1575

    گزارش وضعیت خودروهای فرسوده

    گزارش وضعیت خودروهای فرسوده

    مسائل مورد بحث در یکصد و بیست و نهمین جلسه كميته محيط زيست – 19/7/90– گزارش وضعیت خودروهای فرسوده

         صورتجلسه یکصد و بیست و نهمین جلسه كميته محيط زيست – 19/7/90– گزارش وضعیت خودروهای فرسوده     

          
    مسائل مورد بحث در یکصد و بیست و نهمین جلسه كميته محيط زيست – 19/7/90– گزارش وضعیت خودروهای فرسوده
    خانم دكتر ابتكار در ابتداي جلسه به پیشنهاد دردست اقدام شورای شهر تهران درخصوص خودروهای فرسوده اشاره نمودند. طرح منوط كردن شماره‌گذاري خودروهاي جديد در شهر تهران به از رده خارج كردن يك خودرو فرسوده سالهاست كه مطرح بوده و حتي دوبار به تصويب رسيده است این طرح با اصرار دکتر شيباني و با توجه به تاثير آن بر كاهش آلودگي هوا مجددا در كميسيون عمران مطرح شد. در طرح ياد شده بر اين موضوع تاكيد شده كه عوارض دريافتي از خودروها بر اساس سن خودرو تعيين شود. در اين طرح پيشنهاد شده كه عمر مفيد هر خودرو دقيقا مشخص شود و البته براي خودروهاي موضعي مي‌توان در آيين‌نامه اجرايي قانون استثنايي قائل شد. وي همچنين تكليف شهرداري براي ارائه لايحه‌اي به منظور تامين پاركينگ به ازاي هر خودرو را از ديگر بندهاي اين طرح برشمرد و افزود: مالكان خودرو بايد پاركينگ اختصاصي به ازاي هر خودرو داشته باشند. البته اعضا شورا اين طرح را نيازمند آيين‌نامه اجرايي مفصلي می دانند كه می تواند با همکاری دولت تدوين شود. رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به وجود مصوبه دولتي در سال 81 در ارتباط با تعيين وضعيت فرسودگي و عمر مفيد خودروها تصريح كرد: با توجه به وجود چنين مصوبه‌اي تنها بايد اصلاحاتي در آن صورت گرفته و عملياتي شود و ديگر نيازي به تدوين قانون جديد در خصوص عمر مفيد خودروها نيست. وي همچنين به انجام مطالعه‌اي در خصوص اعمال محدوديت‌هاي جديد براي صدور طرح ترافيك براي خودروهاي فرسوده شهر تهران اشاره كرد و گفت: بايد براي شهر تهران استاندارد محلي كه قطعا سختگيرانه‌تر از استانداردهاي ساير شهرهاي كشور است در نظر گرفته شود چرا كه در تهران بار آلايندگي بسيار بيشتر و در عين حال تراكم جمعيت و فعاليت اقتصادي بيشتر است. وي در خصوص بخشي از اين طرح كه ناظر بر تخصيص پاركينگ به ازاي هر خودرو در تهران است گفت: به اين موضوع در طرح تفصيلي شهر تهران نيز اشاره شده و بر اساس اين طرح بايد مالكان خودرو تا شعاع 250 متري پاركينگ خودرو تامين كنند.  ایشان همچنین به افزايش بيش از حد وسايل نقليه در شهر تهران اشاره کردند و همچنين به نابساماني‌هايي كه در احداث و راه‌اندازي مراكز تجاري اداري و مسكوني در مناطق و محلات شهر تهران وجود دارد، اشاره کردند.
    درادامه مهندس سعادت مدیر طرح و برنامه معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت مطالبی برای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل به شرح ذیل ارائه نمودند. 30 هزار خودرو فرسوده شامل پنج هزار دستگاه وانت فرسوده، 15 هزار دستگاه خودرو فرسوده با همكاري شركت ايران خودرو و نيز 10 هزار خودرو فرسوده با همكاري شركت مديران خودرو است. وي گفت: اين تسهيلات براي 15 هزار خودرو فرسوده مدل 1355 تا 1365 توسط بانك سپه و شركت ايران خودرو پرداخت خواهد شد و متقاضيان با در دست داشتن مدارك هويت شخصي و مدارك خودرو كه شامل سند قطعي و يا سند وكالت بلاعزل است و نيز داراي پلاك ايران يا پلاك منطقه‌اي هستند مي‌توانند به نمايندگي‌هاي مجاز شركت خودروساز مراجعه كرده و بدون پرداخت وجه ثبت‌نام كنند.
     
    وي افزود: بانك سپه تعداد 15 هزار متقاضي پذيرش كه از اين تعداد 10 هزار فقره وام 10 ميليون توماني و پنج هزار فقره وام هفت ميليون توماني است را پرداخت مي‌كند. بعد از ثبت‌نام عمليات فراخوان اسقاط خودرو انجام مي‌شود و پس از اسقاط با مراجعه به شعب بانك سپه متقاضيان به دريافت وام و استفاده از سبد محصولات ايران‌خودرو اقدام مي‌كند. برابر مقررات هر متقاضي فقط يك بار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد لذا متقاضي دريافت خودرو جايگزيني نبايستي قبلا از تسهيلات جايگزيني خودرو فرسوده استفاده كرده باشد و او مي‌تواند از ساير طرح‌ها استفاده كند.
    معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور طرح بعدي را طرح جايگزيني 10 هزار دستگاه خودرو فرسوده با همكاري شركت مديران خودرو و بانك سپه اعلام كرد. وی تسهيلات اين طرح را اين‌طور اعلام كرد: پنج هزار فقره وام پنج ميليون توماني با بازپرداخت پنج ساله و با نرخ سود 14 درصد بانك سپه و نيز پنج‌هزار فقره فروش اقساطي از طريق منابع شركت مديران خودرو است و كساني كه از تسهيلات بانكي استفاده نكرده‌اند از اين تسهيلات بهره‌مند مي‌شوند. ایشان طرح دیگر را اسقاط پنج هزار دستگاه وانت فرسوده مدل 1355 تا 1365 با همكاري شركت زامياد و بانك ملت و بانك ملي اعلام كرد. به گفته ایشان، ثبت‌نام اين طرح نيز از طريق نمايندگي ‌هاي مجاز شركت خودروساز معرفي شده صورت مي‌پذيرد و پلاك منطقه‌اي يا گواهي تسجيل از ناجا مورد قبول است. ایشان در توضيح شرايط تسهيلات اين طرح گفت: پنج هزار فقره وام 10 ، 9 و 7 ميليون توماني با بازپرداخت پنج ساله و با نرخ سود 14 درصد توسط دو بانك ملي و ملت پرداخت مي‌شود كه ميزان آن بستگي به انتخاب متقاضي دارد. اين طرح نيز مشمول قانون استفاده يك بار از تسهيلات جايگزيني مي‌شود.
    متوسط زمان اسقاط براي تاكسي ‌ها پنج روز و براي خودروهاي شخصي 20 روز است و بلافاصله پس از اسقاط متقاضي به بانك مراجعه كرده و در كمتر از 20 روز مي‌تواند وام دريافت كند. تحويل خودرو در تهران 15 روزه و در شهرستان‌ها 30 روزه است و براي تاكسي‌هاي تهران اين زمان يك هفته و در شهرستان‌ها 15 روز است. وي تاكيد كرد: فقط خودروهايي كه در سن فرسودگي هستند جايگزين مي‌شوند؛ يعني اگر خودرويي فرسوده باشد اما جزو مدل‌هاي اعلام شده نباشد جايگزين نمي‌شود.
    وي در مورد روند اسقاط اين خودروها هم توضيح داد: پيش از سال 1387 دستگاهاي دولتي خودروهاي فرسوده خود را به بخش غير دولتي انتقال مي دادند و به اين ترتيب اين خودروها پس از فرسودگي نيز در چرخه حمل و نقل باقي مي ماندند اما از سال 1387 به اين سو با مصوبه اي كه دولت داشت ديگر اجازه چنين كاري به دستگاه هاي دولتي داده نمي شود و خودروهاي فرسوده دستگاه هاي دولتي بدون استثنا با رسيدن به عمر 15 سال بدون جايگزيني اسقاط مي شوند. وي افزود: در حال حاضر دستگاه هاي دولتي پس از كسب اجازه از كميسيون ماده 2 در وزارت امور اقتصادي و دارايي در سايت خروج خودروهاي دولتي ثبت نام مي كنند و بنا بر فراخواني كه توسط ستاد انجام مي شود، مراكز اسقاط به صورت خودكار و با پرداخت ارزش لاشه به دستگاه مالك خودرو، براي تحويل گرفتن خودروهاي فرسوده مراجعه مي كنند و عمليات اسقاط بدون جايگزيني را انجام مي دهند.
    ایشان در خصوص نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده اعلام كرد: حدود 18 هزار تاكسي فرسوده را در سال جاري نوسازي كرده‌ايم كه از اين تعداد پنج هزار و 600 دستگاه در تهران است. وي تصريح كرد: با اقدامات خوبي كه صورت گرفته سن تاكسي در تهران به پنج سال و در كشور به هفت سال رسيده است كه در سال هاي گذشته سن متوسط تاكسي‌ها 12 سال بوده كه هم‌اكنون در كل كشور به هفت سال رسيده است. از مجموع تاكسيداران كشور كه تاكسي ‌هاي فرسوده دارند 35 هزار نفر براي ثبت‌نام مراجعه كردند كه اميدواريم 10 هزار نفر مابقي نيز مراجعه كنند، در غير اين صورت ممكن است ديگر مشمول دريافت تسهيلات نشوند.
    وي با اعلام اينكه با تاكسي‌هاي بالاي10 سال برخورد قانوني مي‌شود، اظهاركرد: اين تاكسي‌ها موجب آلودگي هوا، پايين آمدن ميزان ايمني و همچنين كاهش زيبايي ناوگان حمل و نقل و افزايش مصرف سوخت مي‌شوند. از 11 هزار تاكسي فرسوده تهران، هشت هزار و 400 نفر تاكنون ثبت‌نام كرده‌اند و دو هزار و 500 نفر باقي مانده‌اند و اين هشدار را مي‌دهيم كه اين تسهيلات زمان محدودي دارد. 10 ميليون تومان براي خودروهاي سمند و 405 توسط بانك صادرات با نرخ سود 14 درصد و بازپرداخت پنج‌ساله پرداخت مي‌شود و نيز گواهي اسقاط تاكسي‌ها تا سقف سه ميليون تومان است كه از قيمت خودرو جايگزين كم مي‌شود.
    ایشان در تشريح مراحل كار افزود: در روش جايگزيني خودرو نو با فرسوده عملا دستگاه ها و عوامل متعددي دخيل هستند؛ ما براي تشويق دارندگان خودرو فرسوده بايد ابتدا منابع مالي لازم را در قالب تسهيلات بانكي خصوصي و دولتي، تدارك ببينيم سپس با شركت هاي خودروساز براي تأمين خودرو جايگزين هماهنگ شويم، هماهنگي با گمرك و پليس براي تسريع در اسقاط خودروهاي فرسوده بخش ديگري از كار است. وي ادامه داد: علاوه بر ايجاد اين هماهنگي ميان عوامل مختلف بسيار انرژي بر و پر چالش است، مسئله اساسي ديگر به دارندگان خودروهاي فرسوده بازمي گردد. در موارد متعددي متقاضيان مشكلاتي با سازمان امور مالياتي دارند، برخي ديگر جرائم پرداخت نشده دارند، تعدادي ديگر با موتور خودرو مشكل دارند و.... بديهي است هر يك از اين موارد براي ايجاد تأخيرهاي خارج از اراده ستاد سوخت كافي است.
    ایشان در ادامه گفت: تمام مراحل كار در ستاد هوشمند و با استفاده از نرم افزارهاي برخط انجام مي گيرد بنا بر اين ما در هر لحظه از اشراف كاملي بر موقعيت هر خودرو ثبت نام كرده و مرحله اي كه در آن قرار دارد، برخورداريم. با استفاده از همين سامانه در حال حاضر با اطمينان مي گويم كه بيش از 95 درصد متقاضياني كه ثبت نام كرده اند و مراحل كاري خود را در بانك ها تكميل كرده اند، تسهيلات خود را دريافت نموده اند. وي خروج بيش از يك ميليون و 50 هزار دستگاه خودرو فرسوده با وجود فاصله از ارقام مندرج در برنامه و با توجه به اعتبارات محدود مصوب در مجلس،  از اقدامات مهم این ستاد تلقی کرد.
    در بحث مینی بوس ها 650 عدد ثبت نام داشتیم که 475 عدد بدون وام بوده و 175 عدد با وام می باشد که از این تعداد 175 عدد، 56 عدد تحویل شده است. ضمنا برای 1200 دستگاه مینی بوس های شهرداری درحال حاضر اعتبار نداریم و تاکنون استقبالی هم صورت نگرفته است تا به تامین اعتبار بیانجامد.
    براساس تکلیف سال 90 در برنامه دوم کاهش آلودگی هوا 500 هزار خودروی سورای (با اعتبار 5000 میلیارد تومان) و 500 هزار موتورسیکلت (با اعتبار 150 میلیارد تومان) باید از رده خارج می شده که متاسفانه تنها اعتباراتی ناکافی از منابع عمومی و بند 40 ردیف متفرقه توسط نمایندگان مجلس به این امر اختصاص یافت که حتی با رایزنی های متعدد نیز کاری نتوانستیم از پیش ببریم.
    درحال حاضر طرح مشترکی با سازمان حفاظت محیط زیست برای 6000 دستگاه موتورسیکلت را شروع کردیم که تنها 2000 موتورسیکلت ثبت نام انجام دادند و تاکنون 200 دستگاه اسقاط شده و بقیه در دست اقدام است. البته در بحث شماره گذاری با راهور به مشکل برخوردیم.
    سرهنگ بذرافشان از پلیس راهور تهران، ایجاد محدودیتهای تردد و باطل شدن کارت سوخت را از راهکارهای موثر در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل دانستند. معضل از رده خارج کردن موتورسیکلت ها را نیز نیازمند جلسات کارشناسانه تر می دانند. ایشان همچنین به بازنگری آیین نامه خودروهای فرسوده اشاره کردند، ضمنا راهور عدم وجود پارکینگ برای دپوی موتورسیکلتها را از عوامل ناموفق طرح موتورسیکلت دانستند که با وجود درخواست متعدد از شهرداری تهران مبنی بر اختصاص 4 جایگاه پارکینگ در 4 نقطه از شهرتهران تاکنون نتیجه بخش ندانستند.
    در ادامه مهندس کرداری دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک استانداری تهران نیز عواملی مانند افزایش قیمت خودروها، افزایش نرخ سود 7% به 14% و عدم تامین اعتبارات لازم به این طرح را از مشکلات پیش روی نوسازی ناوگان حمل و نقل دانستند.
    دکتر رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، بازنگری اساسی در برنامه دوم کاهش آلودگی هوا، قوانین و آیین نامه های مرتبط از نظر سن، تسهیلات، نحوه خروج و ... را از ضروریات دانستند. چرا که طبق برنامه دوم کاهش آلودگی هوا خودروهای پایین تر از یورو 2 را فرسوده تلقی می کند، این مسئله بدین معنی است که خودروهای قبل از سال 1384 فرسوده هستند. متاسفانه در مصوبه 7/6/1387 دولت، تسهیلات را بعد از سال 1390 را  متوقف کرده و تنها ارزش قطعات ارائه خواهد شد که می تواند این امر منجر به تاخیر در نوسازی ناوگان خودروسازی براساس طرح از رده خارج ساختن خودروهای فرسوده منجر خواهد شد. ایشان همچنین توجه دست اندرکاران را به بندهای 5، 18 و 22 مصوبه دولت جلب نمود.
    براساس قانون بايد به ازاي ورود خودروهاي جديد، شاهد خروج خودروهاي فرسوده باشيم اما ما همچنان شاهد تردد خودروهاي فرسوده در شهر هستيم که توليد آلايندگي بسيار زيادي دارند. وي در ادامه با بيان اين که هر موتورسيکلت نو حدود 4 تا 5 برابر يک خودروي نو توليد آلايندگي در هوا دارد گفت: بايد به طور جدي، براي ساماندهي موتورسيکلت ها و ضابطه مند کردن تردد اين وسايل نقيله در شهر اقداماتي صورت گيرد چون با توجه به محدوديت هايي که براي تردد خودروها اعمال شده ، روز به روز شاهد افزايش تعداد موتورسيکلت ها در شهر هستيم که اين مساله خود تهديدي جدي براي شهر و آلودگي هوا محسوب مي شود.
    مهندس پناهی رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو در ادامه بحث های مطرح شده، گزارشی به این شرح ارائه دادند:
    حدود 45 درصد از مجموع  بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور، با محصولات ایران خودرو جايگزین شده است. ایشان با اشاره به سابقه مشارکت ایران خودرو در این طرح افزود: ایران خودرو در فاز های اول و دوم که در سال های 83  و 84 اجرا شد، بالغ بر 8700 هزار دستگاه خودروی فرسوده  را جایگزین کرده است. رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو افزود: در فازهای سوم و چهارم که از نیمه دوم سال 84 تا 85  انجام شد نیز بالغ بر 53 هزار و 500 دستگاه  از محصولات ایران خودرو به متقاضیان تحویل داده شد. وی ادامه داد: مجموع عملکرد ایران خودرو تا پیش از تشکیل ستاد تبصره 13 جایگزینی 62 هزار و 200 دستگاه از محصولات تولیدی خود در این طرح بود.
    پناهی همچنین عملکرد ایران خودرو در سال های 85 و 86 در قالب فاز پنجم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع 124هزار و 500 دستگاه در این مرحله، حدود 114هزار و 100دستگاه در قالب نوسازی خودروهای شخصی و 10هزار و 400دستگاه خودروهای تاکسی جایگزین شد. رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو در ادامه گفت: در فاز ششم ایران خودرو موفق شد 115هزار و 198دستگاه را جایگزین کند که بیش از 63 هزار دستگاه خودروی فرسوده شخصی و بیش از 52000 خودروی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده است .
    وی تعداد خودروهای جایگزین شده در قالب فاز هفتم در سال های 88 و  89  را در مجموع 102هزار و 300 دستگاه ذکر کرد که شامل نوسازی 92هزار و 500 خودروهای شخصی و 9هزار و 800 دستگاه  تاکسی بود. از بتدای سال 90 تاکنون بالغ بر 24000 دستگاه خودروی فرسوده جايگزین شده است. پناهی یادآور شد، برخی از پرونده های متقاضیان هنوز به مرحله نهایی نرسیده و  تعداد  39هزار و 567 پرونده در مراحل ثبت نام، اسقاط، دریافت تسهیلات تا دریافت خودرو در اولویت واگذاری قرار دارد.
    رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو بالاترین رکورد جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران خودرو را 97 هزار دستگاه مربوط به سال 89 عنوان کرد و گفت: در فازهای مختلف این پروژه، استقبال مردم از خودروهای دوگانه سوز بیشتر بوده و بیش از 95درصد خودروهای فرسوده با محصولات دوگانه سوز ایران خودرو تعویض شد.
    پناهی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر امکان استفاده شرکت های خودروساز از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در پرداخت عوارض گمرکی به ازای خروج هر خودروی فرسوده گفت: بر این اساس از  ابتدای سال 89 تا کنون به رغم جايگزینی 130 هزار دستگاه خودروی فرسوده،  ایران خودرو بنا به دلایل مختلف نتوانسته از تسهیلات گمرکی مذکور استفاده کند و این امر یکی از مهم ترین چالش های پیش روی ایران خودرو در اجرای این طرح ملی است. وی محدویت هایی که در سال 89 در مصوبات دولتی در بخش استفاده از گواهی های اسقاط ایجاد شد و همچنین عدم همکاری مناسب گمرک را از علل مهم کاهش روند جايگزینی خودروهای فرسوده در سال جاری دانست البته محدودیت بانک ها در پرداخت تسهیلات  نیز از دیگر علل مهم این امر می باشد. با پیگیری هایی که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در این خصوص انجام داده، امید است بخشی از موانع پیش رو کنار رود.
    پناهی با اشاره به تمایل ایران خودرو برای همکاری و تعامل مطلوب تر در این خصوص، اظهار داشت: در سال 90 برنامه ریزی لازم در خصوص نوسازی و جایگزینی 200هزار دستگاه خودرو فرسوده در ایران خودرو صورت گرفته، اما در نتیجه همین مشکلات، تا کنون محقق نشده است. رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو، آلودگی هوا، مصرف سوخت بالا، هزینه های سربار خانواده، کاهش ایمنی سفر، افزایش آمار تصادفات و افزایش هزینه های شرکت های بیمه  و زشتی منظره شهر را از جمله مشکلات ناشی از تردد خودروهای فرسود دانست و  گفت: سن فرسودگی  خودروها در کشورهای صنعتی حدود پنج سال و در بسیاری از   کشورهای نیمه صنعتی و در حال توسعه حدود 10سال است اما در ایران سن فرسودگی خودروها 25 سال تعیین شده است. وی افزود اهمیت خروج خودروهای فرسوده امروزه بر کسی پوشیده نیست و تسریع در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده باعث ایجاد اشتغال در بخش اسقاط و بازیافت خودرو، صنعت خودروسازی و تامین مواد اولیه شرکت های ذوب و کاهش هزینه های ملی خواهد شد.
    پناهی  یادآور شد: مشتریان برای جایگزینی خودروهای فرسوده خود می توانند به نمایندگی ها مراجعه کنند و در صورت تمایل برای استفاده از تسهیلات نقدی گواهی اسقاط، به سایت  ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و یا مراکز اسقاط  مراجعه و از تخفیف استفاده کنند. وی نقش ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را مهم ارزیابی کرد و گفت: این ستاد به خصوص معاونت نوسازی ناوگان، نقش ارتباطی بین سازمان ها، نهادها، شرکت های خودروساز و بانک ها و به نوعی وظیقه هماهنگی و اجرای بهینه خروج خودروهای فرسوده  را بر عهده دارد. این مقام مسوول تعداد نمایندگی های فعال ایران خودرو در این طرح را بالغ بر  92درصد دانست و گفت: شبکه بانکی در ابتدای طرح همکاری خوبی داشته و بانک های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه بیشترین تسهیلات را ارائه کردند و هر مشتری ایران خودرو می توانست تا سقف 10میلیون تومان  و با بهره  14درصد از این تسهیلات استفاده کند اما در یک سال گذشته تامین منابع مالی برای این طرح کاهش یافت. رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو استقبال مردم از محصولات ایران خودرو را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته بیشترین محصولی که در این طرح مورد استقبال قرار گرفت پژو405 با 37هزار دستگاه، بود و روآ، سمند، پارس و وانت در رتبه های بعد قرار گرفت.
    درادامه مهندس تقوي، رئيس اداره جايگزينی خودروهای فرسوده سايپا با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: طي برنامه‌ريزی‌های انجام شده از سوی ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت قرار به فازبندی طرح شد و از ابتدای سال 84 تا به امروز 300هزار دستگاه از رده خارج شده است. حدود 500 هزارتومان از تسهیلات 5 میلیون تومانی را این شرکت خودروسازی به بانک پرداخت می کند. درحال حاضر این شرکت و ایران خودرو به ترتیب 50 میلیارد تومان و 100 میلیارد تومان از گمرک طلبکاریم. در حال حاضر این شرکت 3 طرح در دست اقدام دارد: جایگزینی با تسهیلات بانکی، جایگزینی از محل اعتبارات شرکت (لیزینگ) و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده. از جمله مشکلات خودروسازان با طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، عدم تامین اعتبار از سوی بانکها و نارضایتی مراجعین از روند شرایط واگذاری از جمله تضامین دریافت وام است. این شرکت نیز پیشنهاداتی برای موضوع دارد: اجرای کامل بند 5 مصوبه 7/6/1387 دولت، هماهنگی با بانکها برای تامین اعتبار، تدوین ضوابط و معیارهای تنبیهی و تشویقی.
    درادامه نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی از رده خارج کردن 200 دستگاه اتوبوس بالاتر از 10 سال در 6 ماه اول سال 90 خبر دادند. در قبلا آن 230 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده که 90 دستگاه از سهمیه سازمان شهرداریها و 149 دستگاه خرید مستقیم شهرداری بوده است. در سال 89 قرار بر نوسازی 1000 دستگاه داشتیم که تاکنون انجام نشده است. در سال جاری نیز سازمان شهرداری ها اگر به تعهدات خود عمل نماید، باید 200 دستگاه را از رده خارج نماید.
    در پایان نیز سرکار خانم دکتر ابتکار پیگیری موضوعات خودروهای فرسوده و موتورسیکلتها را به کارگروه آلودگی هوا و صدا سپرد.
     


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
27316137
اکنون :
74